Highlights Kunstlessen
20 oktober

Ik neem iedereen graag even mee naar het groeiende archief van onze jonge kunstenaars. Vanaf de start dit jaar zijn er al meerdere lessen kunsteducatie gegeven. Van verhalen over Johan die oog in oog komt te staan met Monsters van groep 2 en 3, Kriebelbeesten van 4 en 5, Schoenenrevoluties (aan de hand van het grappige werk van Jeroen de Leijer) in groep 6 en de Grafische Freestyle Design T-shirts van de groepen 7 en 8.
Hierbij alvast een eerste selectie van de eerste werken.

Kriebelhoest-Groep-4-5-Demo
Monster-Groep-3-Demo

Overigens wellicht interessant om te weten dat de lessen een duidelijke opbouw hebben. Het is niet 'zomaar aan de slag', maar eerst klein onderzoek: beeldmateriaal bestuderen, een eerste en/of tweede schets en goed voorbereid naar het eindwerk. Voor veel kinderen een route met houvast. Voor sommigen nog even wennen. Er is meer accent op proces. Dat klinkt misschien wat zweverig. Hoewel? Kijk eens hieronder naar hoe aanstekelijk deze werkwijze werkt.

Proces-Demo

Een kind uit groep 8 liep vast met het vormgeven van kameleonpoten (een opdracht waar momenteel aan gewerkt wordt), de greep om te tak bleek lastig. Uit zichzelf nam hij de tijd om dit apart nog eens te oefenen. Soort van zelfstudie op microniveau. Ik stond versteld van wat er allemaal spontaan kan gebeuren in een fijn leerklimaat. Leuk als kinderen kritisch kijken!
En ja, eindresultaten zijn natuurlijk ook leuk. Laten we wel wezen.

Mede namens Team Tuimelaar en met een grafische groet,

Bart.